Kadernota 2025: gezonde financiën en prioriteer veiligheid in Teylingen!

Op donderdag 4 juli werden door de raad de kaders besproken, die worden meegegeven voor de begroting van 2025. Fractievoorzitter Frank Beijk gaf aan wat voor de VVD Teylingen belangrijke speerpunten zijn, namelijk gezonde financiën en het prioriteren van veiligheid. De VVD heeft een toezegging gekregen op ‘wat gaan we niet meer doen (oud beleid)’ en ‘wat gaan we wel willen (nieuw beleid)’. De motie van de VVD aangenomen om veiligheid te prioriteren bij uitgaven waar nog dekking voor gezocht gaat worden is aangenomen! De VVD heeft ingestemd met de kadernota én heeft de zaken net scherper kunnen zetten.

Vooropgesteld dat Teylingen ‘gave dorpen’ heeft om in te wonen, werken en recreëren, met een goed voorzieningenniveau, hoge waarderingscijfers en lage lasten voor onze inwoners, stelde Frank ook wat voor de begroting voor de VVD belangrijk gaat zijn.

Gezonde financiën: ‘Zonder knaken geen taken’

Niet elke gemeente kan het komend boekjaar de begroting zonder ernstige ingrepen sluitend krijgen. Teylingen gelukkig wel, al dreigen er de jaren na 2025 wel forse tekorten te ontstaan. “Laten we 2025 dan ook gebruiken (een jaar waarin de financiële zorgen nog beperkt zijn) als een brug naar de jaren waarin de tekorten fors dreigen te zijn”.

“Het roer moet om” volgens de VVD. We moeten zorgen dat we weer voor de wind kunnen zeilen. En zo’n roer kan niet zomaar en zo snel om. Daar moet je hard voor werken en op tijd beginnen. En dat moeten we samen doen.

Er werd een lijst van bestuurlijke keuzes (ook wel “nieuw beleid” genoemd) aan de raad voorgelegd waar nog geen dekking voor is gevonden. Op die lijst staan onder andere meer inzet voor veiligheid, de bereikbaarheid van de Noordelijke Duin- en Bollenstreek, een Atlasklas in Voorhout en de opwekking van aardwarmte in de regio. Voor de VVD is belangrijk dat bij te maken keuzes duidelijk is ‘welk oud beleid’ geschrapt zal moeten worden voor deze nieuwe impulsen. Omdat de extra keuzes voor wat de VVD betreft alleen doorgaan als deze kunnen worden betaald zonder dat er extra lastenstijgingen nodig zijn.

Veiligheid is een basisvoorwaarde

Voor de lijst waar nog geen dekking voor is gevonden, heeft de VVD via een motie geopperd om de posten die zien op veiligheid en ondermijning te prioriteren. Daardoor kan de gemeente beter maatregelen nemen om overlast tegen te gaan, zoals gebiedsverboden, dwangsommen voor handel in drugs, een gedragsaanwijzing voor de aanpak van woonoverlast. Maar ook inzetten op een preventieve aanpak om te voorkomen dat jeugd in de criminaliteit raakt. Deze motie is aangenomen!

Biodiversiteit

De VVD was ook mede-indiener van een amendement op het gebied van duurzaamheid. Ook die is aangenomen! Duurzaamheid is best belangrijk, ook voor de VVD. Dat betekent niet dat we met alles het beste jongetje van de klas moeten zijn en ook niet tegen iedere prijs. Er zijn ook genoeg initiatieven van inwoners en ondernemers zelf. De VVD wil echter ook onze verantwoordelijkheid nemen om het geld voor biodiversiteit op een structurele manier verstandig in de begroting te verwerken. Op basis van ‘oud beleid’ inruilen voor ‘nieuw beleid’ en niet bekostigen van incidentele meevallers. Daarbij gaat de VVD er vanuit dat er eerst naar landelijke financiering (de zogeheten CDOKE-gelden) wordt gekeken.

Opdat Teylingen die gave gemeente blijft. Zie de bijdrage van Frank hier.