VVD Teylingen: zoektocht naar locaties voor de opvang van 252 asielzoekers 'on hold' tijdens onduidelijkheid over Spreidingswet

De VVD Teylingen stelt voor om een pas op de plaats te maken in het voorbereidende werk voor de komst van asielzoekers op grond van de Spreidingswet. Doordat landelijk de coalitiepartijen in het hoofdlijnenakkoord hebben opgenomen de Spreidingswet te willen gaan intrekken en om crisismaatregelen te nemen om de asielinstroom- en opvangcrisis te bestrijden, zal de opgave voor gemeenten en de regio voor de opvang van asielzoekers gaan veranderen. Daarom wil de VVD-fractie met de regio het gesprek voeren en tot die tijd het onderzoek naar een locatie voor asielzoekers in Teylingen ‘on hold’ zetten.

Foto: tijdelijke opvanglocatie AMV'ers Sassenheim (Bollenstreek Omroep)

Op 15 april 2024 heeft de gemeenteraad aan het college input meegegeven voor de locatiekeuze voor de komende opvang van 252 asielzoekers op basis van de Spreidingswet. Op grond van die input treft het college momenteel voorbereidingen voor de locatiekeuze voor de opvang van asielzoekers. Het college heeft ook in de regio (samen met de colleges van andere gemeenten in Holland Rijnland) afspraken gemaakt over de opvang van asielzoekers voor een periode van minimaal 5 jaar.

Inmiddels hebben er Tweede Kamerverkiezingen plaatsgevonden, waarna de VVD, NSC, BBB en PVV een coalitie hebben gevormd. Die partijen hebben in het hoofdlijnenakkoord opgenomen dat er crisismaatregelen komen om de asielinstroom en -opvangcrisis te bestrijden, onder meer door intrekking van de Spreidingswet. Door deze nieuwe landelijke ontwikkelingen heerst er onduidelijkheid over de te verwachten aantallen op te vangen asielzoekers. Dat terwijl de huisvesting van 252 asielzoekers in Teylingen een grote maatschappelijke invloed heeft.

Gelet op die ontwikkelingen roept de VVD Teylingen het college op het gesprek in de regio aan te gaan en in de tussentijd het onderzoek naar de locatiekeuze op grond van de Spreidingswet ‘on hold’ te zetten.