Aangenomen begroting voor 2024!

Tijdens de begrotingsraad donderdagavond heeft de gemeenteraad ingestemd met de begroting voor 2024. Fractievoorzitter Frank Beijk stond daarbij stil bij welke zaken voor de VVD Teylingen belangrijk zijn, namelijk:

• goed en betaalbaar wonen in Teylingen, voor iedereen;
  • een bloeiende lokale economie;
  • een veilig Teylingen, voor iedereen;
  • een zorgzaam en sportief Teylingen;
  • slimme verduurzaming voor nu en voor later;
  • een financieel gezonde gemeente.

Gelukkig ziet de VVD deze onderwerpen ook terug in de begroting. Wel vroeg Frank extra aandacht voor versnelling van de aanpak van verkeersonveilige plekken, het uitvoeren van de centrumvisie voor bruisende dorpskernen, het onder de aandacht brengen van de duurzaamheidslening bij inwoners en het belang van een aanpak toerisme in Teylingen.

De VVD kwam met een motie om de besteding van zogenoemde ‘CDOKE-gelden’ – dat is geld vanuit het Rijk voor gemeenten voor klimaat en energie – als gemeenteraad te gaan bespreken. De motie is unaniem aangenomen.

Naast de motie werd er ook gestemd over een amendement tegen armoede. De VVD heeft daarbij willen en kunnen voorkomen dat er €375.000 uit de algemene reserve zou worden gehaald als een ‘carte blanche’ om uit te geven, waar andere regelingen om mensen in armoede te helpen nog niet zijn uitgeput.

Helaas was er tijdens de avond ook aanleiding om de vrijheid van iemand om te zijn wie je bent, te benadrukken. Om Frank te citeren:

‘’Het is in deze zaal waar we mogelijk wel van mening verschillen. Waar we niet polariserend moeten zijn, maar juist oog moeten hebben voor de mens. Wie hij of zij ook is. En dat we de diversiteit in onze samenleving en de vrijheid die wij hebben in Nederland moeten koesteren en kennelijk ook steeds moeten bevechten.’’