VVD Teylingen gaat voor meer toezicht en camerabewaking op station voorhout

Een veilig Teylingen is een van de belangrijkste onderwerpen voor VVD Teylingen. Overal in de gemeente moeten inwoners een veilig gevoel hebben, zo ook op de NS-stations. Helaas krijgen we steeds meer signalen dat er frequent vernielingen en diefstallen plaatsvinden op het station van Voorhout. Dit is onacceptabel en daar moet actief actie tegen ondernomen worden.

Daarom hebben onze raadsleden Martijn de Ruiter en Frank Beijk enige tijd geleden vragen gesteld aan het college over de vernielingen van de glazen hokken en de diefstal van fietsen op en rond station Voorhout. Zij wilden weten of frequentere toezicht van politie en of handhaving op korte termijn kan zorgen voor een veiliger station. Daarnaast vroegen ze naar de mogelijkheid van camerabewaking op het station om vernielingen in de toekomst te voorkomen, daders sneller te pakken en het veiligheidsgevoel op het station te vergroten.

Ondertussen heeft het college antwoord gegeven. Het station staat hoog op de agenda van de patrouille van de handhaving en politie HLT: “Voorhout is één van de locaties die structureel wordt meegenomen in de surveillancerondes door de handhaving. Dit blijven echter momentopnames en bieden geen garantie voor het tegengaan van vandalisme.” Zo schrijft het college. Dit is een heel goed begin en we erkennen dat dit inderdaad momentopnames zijn. Al heeft toezicht van de politie wel een preventieve werking wat bijdraagt aan de veiligheid van het station.

Als antwoord op de vraag of camerabewaking een optie is reageert het college ook positief. De gemeente is actief in gesprek met ProRail om de installatie van camera’s op het station te onderzoeken en mogelijk te maken. Wat ons betreft kunnen deze gesprekken niet snel genoeg gaan en daarom zal VVD Teylingen de komende tijd blijven monitoren wat hiervan de status is om het station zo snel mogelijk een veiligere plek te maken voor alle inwoners.