Inbreng VVD Teylingen over de kadernota

Tijdens de raadsvergadering van donderdag 6 juli j.l. heeft fractievoorzitter Frank Beijk bij de bespreking van de kadernota teruggekeken op de 1e verjaardag van de nieuwe raad en vooruitgekeken naar dat wat voor de VVD de komende jaren van belang is.

Lees hier de input van Frank:

Het is vandaag de 1e verjaardag van de nieuwe raad, de nieuwe coalitie en het nieuwe college. Waar onze VVD wethouder Marlies de belangrijke portefeuilles Financiën en Ruimte heeft.

Als brede coalitie (met TriLokaal, CDA, PvdA en GroenLinks) zijn we op weg gegaan, met een akkoord dat niet alleen ons bindt, maar ook ruimte laat aan samenwerking met anderen in de raad. Een akkoord dat:

• positief is naar de toekomst,
  • uitgaat van de eigen kracht van Teylingen en de uitdagingen aan kan pakken
  • kansen en mogelijkheden biedt. Voor iedereen in Teylingen.

De VVD is tevreden met de samenwerking in de afgelopen periode stemmen den geeft vertrouwen voor de nabije toekomst. Om in samenwerking met elkaar te doen wat goed is voor Teylingen, voor de inwoners en het bedrijfsleven.

Zoals elk jaar is de Kadernota een goed moment om de hoofdlijnen – ook financieel – neer te zetten. De VVD kijkt kritisch naar hoe we die ambities waar kunnen maken, zonder dat we onze mogelijkheden (o.a. financieel) overschrijden. Eventuele lastenverhogingen moeten in verhouding staan tot de uitgaven van de gemeente. Enerzijds we willen onze kwaliteit van wonen en voorzieningen niet uitkleden, en anderzijds willen de rekening daarvoor niet alleen bij de inwoner of bedrijfsleven kwijt. Als je als inwoner zelf in deze tijden wat krapper bij kas zit, ga je ook even achter 2 oren krabben. Waar kan bespaard worden, zonder dat je meteen de vakantie afzegt? Dat is hetzelfde met de gemeente: je kijkt of er te besparen valt, zonder dat te gaan hakken.

Teylingen is natuurlijk niet zoveel anders dan andere gemeenten –financiën zijn altijd beperkt en keuzes zullen moeten worden gemaakt, voor nu en de nabije jaren in de toekomst.

De kadernota is wat de VVD betreft realistisch. Er is een tekort dat opgelost moet worden. Er zijn ambities, waar ruimte voor moet zijn of moet worden gemaakt.

De VVD staat voor:

• goed en betaalbaar wonen in Teylingen, voor iedereen
  • een bloeiende lokale economie in Teylingen,
  • een veilig Teylingen, voor iedereen
  • zorgzaam en sportief Teylingen, voor iedereen
  • slimme verduurzaming voor nu en voor later.

De OZB-stijging, verwerkt in de Kadernota (inflatiecorrectie), zal niet genoeg zijn. Een matige reële stijging zal nodig zijn om ons voorzieningen niveau / de kwaliteit van wonen in Teylingen in stand te houden dan wel zelfs te verbeteren. De VVD blijft van mening dat lage woonlasten voor iedereen in Teylingen belangrijk zijn.

De coalitie heeft naar de opvatting van de VVD daarin een balans gevonden. Zowel voor 2024 als verder. De OZB stijging (inflatiecorrectie), al verwerkt in de Kadernota, is niet toereikend. De VVD is op zich geen warm voorstander voor verdere verhoging van de OZB, maar realiseert zich terdege dat áls we onze ambities willen halen en er voor willen zorgen dat de kwaliteit van leven belangrijk is, dan zal een lichte extra stijging nodig zijn.

De VVD denkt dat we ‘lucht’ uit onze gemeentebegroting kunnen persen. Het blijkt al meerdere jaren dat er geld ‘overblijft’. Het vasthouden van hiervan, in allerlei potjes, is een slechte zaak volgens de VVD. Immers, het kan leiden tot extra en onnodige pijnlijke bezuinigingen.

De VVD is van mening dat we ook moeten kijken naar ombuigingen. Via de motie, roepen we het college op bij de begroting in het najaar daar voor mogelijkheden in beeld te brengen.

Een aantal van de mogelijkheden zullen niet in 2024 tot resultaat kunnen leiden. Het is daarom dat de VVD meent dat het goed is dat voorstellen volgend jaar door het college moeten worden voorgelegd – bij moment van de Kadernota ’25 (in mei/ juni 2024).

De VVD is van mening dat we scherp moeten kijken naar de grote posten. Een groot deel van ons geld gaat naar de gemeenschappelijke regelingen. Dat veranderen is niet eenvoudig, maar inmiddels is duidelijk dat ook andere gemeenten ook naar deze organisaties kijken. Dus dat biedt mogelijkheden.

Aangenomen motie

De met de coalitie ingediende motie - welke tevens is aangenomen - roept het college op tot:

Voor het jaar 2024 in het dekkingsplan op te nemen:

• Een aantal besparingsopties, t.a.v. de gemeentelijke uitgaven, voor een bedrag van € 200.000.
  • Technische oplossingen (c.q. planningsoptimisme en overhevelingen).
  • Naast de inflatiecorrectie in de begroting, een matige verhoging van de OZB.

Voor het jaar 2025 en verder in kaart te brengen en deze resultaten mee te nemen in de kadernota 2025:

• Wat de mogelijkheden m.b.t. parkeerbelasting voor langer verblijf, bij de parkeergarage van station Sassenheim zijn.
  • Welke taken we willen onderbrengen, maar ook willen veranderen, aan/bij de Gemeenschappelijke Regelingen waar de gemeente Teylingen bij betrokken is.
  • Op welke alternatieve wijze het financieel gevolg van het amendement ‘vergroening Teylingen’, voor een bedrag van €45.763 per jaar, gedekt kan worden in de begroting.