Aanmeldingen regionale Masterclasses VVD Zuid-Holland 2021 geopend

Beste VVD'ers,

Ondanks deze bijzondere tijden, gaan we natuurlijk gewoon door als VVD. Ook met het opleiden en trainen van onze liberale talenten. Daarom gaan we dit jaar weer van start met meerdere Regionale Masterclasses binnen onze provincie. Wij hopen dat weer veel talenten zich melden!

Waarom en voor wie organiseren we de Regionale Masterclasses?

De Regionale Masterclass is bedoeld om talent in de regio Zuid-Holland verder te ontwikkelen. De Regionale Masterclass volgt de ‘Doorlopende Leerlijn’ van hét opleidingsinstituut binnen de VVD: de Haya van Somerenstichting. De Doorlopende Leerlijn bestaat uit trainingen op verschillende niveaus. Beginnend met lokale basistrainingen, gevolgd door Regionale Masterclasses van waaruit talent vervolgens kan doorstromen naar de landelijke Kadertraining en mogelijk ook de landelijke Topkadertraining.

De Regionale Masterclass wordt georganiseerd voor VVD-leden die een actieve bijdrage leveren aan de VVD, een bestuurlijke- of politieke functie binnen de partij vervullen en daar beter in willen worden en/of de ambitie hebben om door te groeien. Ook VVD-leden die nog geen functie vervullen en zich willen voorbereiden op een bestuurlijke- of politieke functie binnen de partij zijn van harte welkom om zich aan te melden; bijvoorbeeld ter oriëntatie op het raadslidmaatschap, het waterschap, de Provinciale Staten, een bestuurlijke functie of een rol in een commissie of thematisch netwerk binnen de VVD.

Inhoud en praktische details

Door middel van trainingen, simulaties en huiswerkopdrachten maak je verder kennis met de lokale, regionale en landelijke politiek. Je krijgt trainingen van Haya-trainers en ervaringsdeskundigen (zoals lokale, regionale en/of landelijke politici en bestuurders). We starten met een gezamenlijke aftrap met alle deelnemers van de verschillende Regionale Masterclasses. Je zult gedurende een aantal maanden aan de slag gaan met een workshop als Liberale Loopbanen en meer gevorderde vaardigheidstrainingen op het gebied van debat en presentatietechnieken.

We zullen vanwege de huidige pandemie in ieder geval digitaal van start gaan. Gelukkig zijn er inmiddels vele digitale trainingsmogelijkheden. We hopen in de tweede helft van het jaar ook fysiek bijeen te kunnen komen voor trainingsbijeenkomsten, maar dat valt nu nog niet te voorspellen. De bijeenkomsten zijn verspreid over een aantal (verschillende) avonden en maximaal drie zaterdagen. Elke deelnemer wordt geacht te voldoen aan eventuele voorbereidingsopdrachten (waaronder het opstellen van een persoonlijk ontwikkelingsplan) en aanwezig te zijn bij alle bijeenkomsten. Belangrijk: om het certificaat te behalen kun je niet meer dan twee dagdelen missen.

De startbijeenkomst zal zijn op zaterdag 24 april. De overige bijeenkomsten van de Masterclass worden gehouden op nader bekend te maken data en eventuele locaties volgen op een later moment.

De eigen bijdrage aan de Masterclass bedraagt maximaal €250. Dit is inclusief eventuele trainingslocaties (lunch en koffie/thee etc.) en kosten van de trainers. De insteek is een kostendekkende deelnemersbijdrage. Het zou kunnen dat er restitutie plaatsvindt als er minder fysieke bijeenkomsten plaatsvinden dan gepland.

Hoe werkt de toelating en aanmeldingsprocedure?

Aangezien er doorgaans meer aanmeldingen zijn dan er beschikbare plaatsen zijn, volgt er een selectieprocedure door een selectiecommissie. Verschillende zaken worden meegewogen, maar we hebben in principe de volgende ingangseisen:

• Je bent lid van een lokaal VVD netwerk in Zuid Holland
  • Je hebt de Haya-basistrainingen Debat I, Liberalisme I en Presentatie I gevolgd

Daarnaast vindt er een weging plaats op basis van (VVD-)CV en motivatie. Mocht je voor de start van de Masterclass de basistrainingen nog willen volgen, zie hier de actuele trainingen die worden aangeboden: https://opleidingen.vvd.nl/activiteiten.

Binnen de VVD Zuid-Holland zijn er een viertal Regionale Masterclasses verspreid over de provincie:

• Den Haag e.o.
  • Leiden e.o.
  • MerweDrecht e.o. (onder voorbehoud)
  • Rotterdam e.o.

Je kunt je slechts aanmelden voor één Masterclass. Het is natuurlijk het handigste om mee te doen aan de Masterclass van de subregio die het dichtst bij je woonplaats ligt. Aanmelden kan via: https://forms.gle/HMK3b3BjNDkv9xtG6

Maak in je CV helder welke VVD-ervaring je hebt en welke Haya-trainingen je hebt gevolgd. Omdat we ook willen weten waarom jij juist dit jaar een plek in deze Masterclass zou moeten bemachtigen, mag je ons overtuigen van je motivatie. Dit kan met een korte brief (max. 300 woorden), een presentatie of met een filmpje (max. 2 minuten). Uit je motivatie moet ook blijken welke ambitie je wilt verkennen en wat je van de Masterclass wilt opsteken; wat is je eigen leerdoel?

Aanmelden kan tot 18 maart 2021. De selectiecommissie gaat vervolgens aan de slag en bestaat uit een mix van lokale en regionale bestuursleden Opleiding & Talentmanagement. Na de aanmelding kan het zijn dat je wordt uitgenodigd voor een digitaal intakegesprek om jouw motivatie verder toe te lichten.

We laten je uiterlijk begin april weten of je bent toegelaten.

Met vriendelijke groet,

Regio-bestuur VVD Zuid-Holland & de lokale Masterclass organisatoren