VVD HOUDT DE LASTEN LAAG

Tijdens de Raadsvergadering van afgelopen donderdag 05 november, heeft een meerderheid van de gemeenteraad van Teylingen ingestemd met de begroting voor 2021-2024. Met name dit jaar was het een zeer uitdagende begroting gezien de enorme druk die er ligt, opgelegd door de landelijke overheid.

VVD, samen met coalitie partijen Trilokaal en D66 hadden eerder deze zomer al het Kompas gepresenteerd aan het College met daarin duidelijk richtlijnen waar we als coalitiepartijen naar toe willen. Het resultaat was dan ook naar volle tevredenheid van alle coalitie partijen en resulteerde zonder enige noemenswaardige oppositie in een duidelijke ‘ja’ stem van de raad.

De begroting laat duidelijk zien waar de VVD Teylingen voor staat. Er wordt hard gewerkt aan een woningbouw programma voor iedereen. Een gedegen centrumvisie waar alle ondernemers weer kunnen ondernemen en een focus op mobiliteit. Want als er nu eenmaal meer gebouwd wordt, moet je ook mobiliteit goed kunnen waarborgen.

De VVD realiseert zich ook dat de kosten moeten worden gefinancierd als we ambities willen verwezenlijken. Het doel is nog steeds de kosten laag te houden. Maar is wel akkoord gegaan om de onroerendzaakbelasting (OZB) te verhogen. Een verhoging die er nog steeds voor zorgt dat wonen betaalbaar is in Teylingen, met de laagste lasten in de regio. Verder heeft de VVD samen met de coalitie partijen nog een motie ingediend voor een verhoging van de forensenbelasting en deze voor de toekomst te koppelen aan de OZB aanpassingen.

Fractievoorzitter Monique de la Rie: ‘’Het was de afgelopen weken hard werken en veel overleg met alle partijen. Ja we realiseren ons dat er altijd verschillen van mening zijn, maar wij zijn er van overtuigd dat er een goede begroting is gemaakt door het college en dat de uitvoering zal leiden tot mooie nieuwe ontwikkelingen voor onze inwoners en ondernemers’’.

VVD Wethouder Marlies Volten: ‘’Financiën, Economie en Woningbouw zitten onder andere in mijn portefeuille. Dat maakte het voor mij dit jaar wel heel uitdagend om deze begroting financieel passend te krijgen en toch plannen te maken. Vandaar ook een groot compliment aan mijn team van ambtenaren die een prima resultaat voor elkaar hebben gekregen. En woningbouw? Nee ik bouw niet zelf, maar heb wel de regie op een prima uitvoering van ons woonprogramma.